Art Guide: Smashing! at Benyamini Contemporary Ceramics Center
Exhibition title: Smashing!: Fragility, Deconstruction and Fragments in Contemporary [Ceramic] Arts
Artists: Etti Abergel, Neil Cummings and Marysia Lewamdowska, Miri Fleisher, Simon Fujiwara, Gideon Gechtman, Jim Hamlyn, Naoya Hatakeyama, Magdalena Hefetz, Erez Israeli, Elisheva Kamaisky, Martin Klimas, National Treasures of Israel, Tamar Schoer, Karen Singer, Tamsin Van Essen, Ayelet Zohar
Venue: Benyamini Contemporary Ceramics Center
Dates: December 6th, 2012 – February 23rd, 2013
שם התערוכה: שבר, שבריריות: דקונסטרוקציה ושברים באמנות [קרמיקה] עכשווית
אמנים: אתי אברג’יל, אוצרות המדינה, גדעון גכטמן, נאויה האטאקיאמה, ג’ים המלין, טמסין ואן אסן, אילת זהר, קארין זינגר, מגדלנה חפץ, ארז ישראלי, סיימון פוג’יווארה, מירי פליישר, ניל קאמינגס ומארסיה לבנדווסקה, מרטין קלימס, אלישבע קמייסקי, תמר שוער
מקום: בית בנימיני – המרכז לקרמיקה עכשווית
תאריכים: 23.02.13 – 06.12.12
Images courtesy of Benyamini Contemporary Ceramics Center, Tel Aviv
הודעה לעתונות:ג
שבר, שבריריות: דקונסטרוקציה ושברים באמנות [קרמיקה] עכשווית הוא פרוייקט הבוחן את תהליך יצירת הקרמיקה מן המקום הטעון של התפרקות ושבירה. בדרך כלל, מקובל לחשוב שקרמיקה שבורה הגיעה אל סופה, ועל כן מקומה בפח. יחד עם זאת, השבריריות והעדינות של החומר הקרמי הם חלק מן החיבה היתרה שרבים חשים כלפי אובייקטים אלו. תערוכה זו בוחנת מחדש את המומנטום הטעון במוות ולידה מחדש, חילול והקדשה, פרוק ושבירה, רפוי ובניה מחדש של החומר הקרמי, כפי שהוא מופיע בעבודותיהם של אמנים חזותיים, כאלו שאינם פועלים בתחום החומר דווקא, ולצידם מספר אמני קרמיקה. על כן, התערוכת מציעה מבחר עבודות אשר חוקרות לעמקו את הרגע הבלתי-מקודש של הניפוץ והפיזור של האובייקט הקרמי, לצד נסיונות להבנות וליצור הקשר חדש לשברים אשר חזרו להיות חומר ראשוני, לידה של שלב קיום וצורות חיים חדשות. אילת זהר, אוצרת התערוכה, הזמינה מגוון של אמנים העוסקים בצילום, וידאו ועבודות סאונד לקחת חלק בתצוגה זו, אליה גם נוספו עבודות קרמיקה אשר בוחנות את אפשרויותיו של האובייקט המובנה מחדש בהקשר זה.
התערוכה מבקשת לקשור בין המושג דקונסטרוקציה, והקשריו הפילוסופים בהגותו של ז’ק דרידה, והקשריו החומריים ביותר – ההתנפצות, השבר והבנייה מחדש. אל הקריאה הדקונסטרוקטיבית אשר חוצה את קווי התהליך הקרמי לטובת חשיבה מהופכת, מן השבר אל הכלי, עשייה אשר עוסקת ב”חיים שאחרי”, נוסף גם דיון במהלך התאורטי הנוגע בכימרה, כמודל הופכי למושג ההיברידיות: בניגוד להיבריד אשר בו הוטמעו מקורות זרים זה לזה לכדי ישות חדשה, הכימרה היא מודל לצורת חיים המכילה בתוכה את זכרון העבר והצורות היסודיות מתוכן נבנה היצור החדש. הכימרה במובן זה היא היפוכו של כור ההיתוך, מכיוון שהיא מאפשרת שמירת זהות העבר תוך חיבור מובנה ומודע לצורות ההווה.
בתוך מרחב הדימויים בהם מתקיימת התערוכה נוצרים שיחים שונים ביחס להתנפצות, לשבר ולבניה: מחד, אמנים אשר מנפצים בכל הכח והאלימות אובייקטים יקרי ערך, עתיקים ומעשה אמן יחודיים, לעומת מי שחש חמלה אל כל כוס שבורה וצלחת סדוקה; ישנם אלו המרכיבים שלמים חדשים מתוך שברים שנחתכו בדייקנות יתירה, לבין אלו המעיזים לברוא סדור עולמות חדשים מול רסיסיו של עולם ישן. גם המיצב המועלה על הגג עוסק ביחס שבין עולם של התפרקות ושברים, לבין זכרון ההיסטוריה והטראומות של החיים במקום הזה.
האמנים המשתתפים: אתי אברג’יל, אוצרות המדינה, גדעון גכטמן, נאויה האטאקיאמה, ג’ים המלין, טמסין ואן אסן, אילת זהר, קארין זינגר, מגדלנה חפץ, ארז ישראלי, סיימון פוג’יווארה, מירי פליישר, ניל קאמינגס ומארסיה לבנדווסקה, מרטין קלימס, אלישבע קמייסקי, תמר שוער.
אוצרת: אילת זוהר
PRESS RELEASE
Smashing!: Fragility, Deconstruction and Fragments in Contemporary [Ceramic] Arts is a project that considers the process of ceramic-making from the charged position of its deconstruction and the fragment. It is commonly accepted that broken ceramics have reached its dead end, usually ending up in the rubbish bin. Nonetheless, the fragility and delicacy of the ceramic material is part of its charm, and the shared love for pottery, ceramics and porcelain objects. This exhibition project is set to examine the stimulating momentum of death and rebirth, desecration and re-sanctification, deconstruction and restoration of the ceramic matter as it is represented in the work of visual, non-material artists, as well as ceramic artists. Therefore, Smashing! offers a collection of artworks that scrutinize the [un]holy moment of smash, blast and crash of the pottery object, along with attempts to reconstruct and re-contextualize the fragments that return to the substance stage to create a new phase and forms of life. Ayelet Zohar, the curator, invited a range of artists working in photography, video and sound to take part in this show, and added several ceramics projects that examine the possibilities of the reconstructed object in this context.
The exhibition is set to link between the concept of Deconstruction and its philosophical context within Jacques Derrida’s philosophy , and the materialistic context – the blast, the fragment and reconstruction. To this reading of deconstruction that crosses the lines of the ceramic process for the sake of converted thinking, from the fragment to the object, making that reflect on “the afterlife”, the theoretical move concerning the Chimaera, as an opposite model of hybribity is added; In contrary to the hybrid where varying sources are assimilated into a new entity, the Chimaera is a living model that contains past memory and the fundamental shapes of which the new form is created. The Chimaera, in the sense, is the opposite of the “melting pot”, since it permits the preservation of old identity together with reconstructing new shapes, aware of present formations.
Among the varying images among which the exhibition is present, different discourses on blasting, fragments and reconstruction develop. On one hand, artists that smash and crash with all their might dear and rare objects, antique and unique, versus those who feel great compassion towards every single broken glass or cracked plate. There are those of reconstruct new objects out of precisely cut fragments, and those who dare to build new order out of the debris of the old world. Even the installation of the rooftop of the gallery reconsiders the relationship between the world of deconstruction and fragments, and the memory, history and traumas of life in this place.
Participants: Etti Abergel, Neil Cummings and Marysia Lewamdowska, Miri Fleisher, Simon Fujiwara, Gideon Gechtman, Jim Hamlyn, Naoya Hatakeyama, Magdalena Hefetz, Erez Israeli, Elisheva Kamaisky, Martin Klimas, National Treasures of Israel, Tamar Schoer, Karen Singer, Tamsin Van Essen, Ayelet Zohar
Curator: Ayelet Zohar
One Response to “Art Guide: Smashing! at Benyamini Contemporary Ceramics Center”
מאמר נהדר
Comments are closed.